Egentid

Har sitter jag hemma i lugnet. Lilleman ar i Saxtorp hos mormor och morfar. Han har varit dar en "del" nu om helgerna. Eller det beror val pa hur man ser det. Varannan helg fran en lordag till sondag under nagra veckor i rad. Han trivs som firren i vattnet och han far ha kul med sina morforaldrar. Badar i det stora badkaret, plaga jerry, kolla pa Disney channel, kanske tigga till sig lite coco pops och vara ute i skogen och leka. I sin tur far jag vila mig och inte gora ett smack. Jag hatar ordet egentid egentligen och tycker det ar skittontigt. Varfor skaffa barn nar man vill vara for sig sjalv eller ha tontig egentid? Jadu, eftersom livet ibland ter sig annorlunda, som i mitt fall behover man andas lite grann och inte gora just ett smack. Jag ar med Elliott helt ensam 24 timmar om dygnet varje dag. Missforsta mig absolut inte, jag skulle aldrig for mitt liv vilja nagot annat. Men nar man ar helt ensam med ett barn (och snart tva) da finns det inte utrymme for nagra utsvavningar. Jag har gott om folk runt omkring mig som mer an garna hjalper till med passning och dylikt. Vilket jag ar mycket tacksam over. Men det ar anda ett tungt och stort ansvar att ha hand om barn helt sjalv.
 
Det galler sakert alla foraldrar, aven dem som bor ihop och delar ansvaret for barnen.
Forslagsvis kan man gora foljande: ligga pa soffan, duscha hur lange man vill (aven om jag inte tycker det ar speciellt kul), ata chips till middag, mala naglarna ifred, lasa bocker eller tidningar utan avbrott. Allt ovanstaende ar ju fullt mojligt att gora nar ex. barnet sover eller leker pa rummet. Men jag kan ligga pa soffan i tre timmar utan att behova resa mig. Och det mina vanner ar egentid for mig. Jag ar visserligen hoggravid, men om det stod mellan att ut och sla klackarna i taket och ligga och skrapa har hemma. Ja, da vinner min kara soffa alla ganger. Iallafall som det ser ut nu :) Hade nagon sagt det till mig for typ 3.5 ar sedan har jag pinkat i brallan av skratt.
Plus att jag saklart passar pa att ta sovmorgon. Men den ar inte lika viktig eftersom mollobollo sover sa bra om natterna nufortiden. Annat var det for fyra manader sedan.
 
Imorgon skall jag sjalv bege mig ut i Saxtorp. Det ar grillpremiar! Och det far vi inte missa. Sen blir det lite mys har hemma med min fina skatt. Pa mandag ska vi pa aterbesok i Lund for operationen Elliott gjorde i oktober. Allt kanns och ser bra ut, sa det ar sakert vad lakaren kommer konstatera ocksa. Enligt vad dem sa till oss i hostas,  ska lilleman opereras igen. Innan sommaren. Usch det ar inget jag ser fram emot.
Nar Elliott fick lugnande ca. 30 min innan han skulle sovas blev han helt hangig och faktiskt riktigt rolig. Han markte liksom sjalv att han blev som en rolig ragdoll katt. Jag tror det var mamma som sa att sa man reagerar pa lugnande eller nar man ska sovas. Sa ar man oftast nar man ar full. Lilleman kommer ju bli helfestlig :) Men inte for att han ska fa dricka sprit. Nagonsin! AHHHNAAA. Ungdomar nufortiden ar ju out of control. (Den som vill dra ett roligt "skamt "om vodka och mig  nu kan knipa igen:) Ni som inte forstar det bara ignorera denna meningen).
 
Annars idag har jag fyndat en ny vindjacka och overdragsbyxor till lilleman pa en facebook loppis for 80 riksdaler. Perfekt till forskolan nu nar det blir var. For det har jag bestamt att det ska bli. Vad skulle man gjort utan facebook loppis? Dar gar att hitta allt. Jag som trodde tradera var stallet att fynda pa. Men har slipper man ju betala frakt och det ar ofta betydligt billigare. Pa tradera ar det ju auktioner, sa ibland skenar priset ivag. 
Aven om sakerna som saljs dar kanske inte faller mig i smaken, men da och da dyker det upp riktiga guldkorn. Och det ar ju det som en loppis :) Jag har aven kopt nya blommor och krukor till hemmet.
 
Nu ska jag aterga till min soffa. Undra hur manga ganger jag skrivit ordet soffa nu? Nagon som pallar rakna? :)
 
Har sitter den lille, han ser nastan lite sorgsen ut. Men han ar djuuuupt koncentrerad pa Mickey Mouse. (Vad annars?) Och da kravs det hans odelade uppmarksamhet, saklart. Sekunderna senare sken han upp i ett stort leende :)
 


Kommentarer
Eva Brandt

Josse, du kan vara lycklig som har din mamma oc Bengt i din närhet. Kram Eva

2014-02-22 @ 21:37:56
Josse julgris

Absolut, det ar jag :) Vad skulle jag gjort utan dem?

2014-02-22 @ 22:42:38
URL: http://www.julgrisen.blogg.se
mormor

Och Eva saknar närheten till sina. Kram på dig.

2014-02-22 @ 23:21:23
Angelica :)

Hej,skönt med egen tid :) onödigt vetande du skrev soffa 5 gånger ;o) Hihi :) ses senare :) Kramis

Svar: Vilken tur att du har koll :)
Julgrisen

2014-02-23 @ 07:51:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julgrisen

Alla mina analyser!

RSS 2.0