Forskole start

I onsdes var allra forsta dagen pa forskolan. Och detta spektakel tyckte Elliott var helfestligt! Massa barn och nya leksaker. Han gar pa Vattentornets forskola och det ar en promenad pa 5 minuter. Kanonbra. Cyklar man sa tar det 2 minuter. Dem har fina lokaler och stor lekplats. Pedagogerna tycker jag verkar bra. Pa Elliotts avdelning gar det 20 barn. Och hur man kan hantera sa manga barn det ar for mig ett fragetecken. Men det kan dem vad jag sett iallafall :)
Enligt forskolan ar Elliott valdigt nyfiken och inte radd av sig. Han pratar mycket och rora sig bade mycket och snabbt. Detta ska nog ga bra.
 
Mitt enda problem ar att han garna drar dem andra barnen i haret eller kladerna. Och ibland far dem sig en liten "small". Vad fan gor man at det? Hemma har han kunnat vara lite vild och knipts lite nar vi lekte. Eller klappat mig "hart" pa kinderna. Ibland en overslags handling. Ett par ganger har det varit sa pa forskolan. Jag vill inte forsvara honom och "han ar en pojke, pojkar ar busiga bla bla". For det ar aldrig okej att dra i nagon eller sla till nagon. Och jag tycker jag varit konsekvent och tydlig att man inte far gora sa. Och hemma har det gatt valdigt bra. Vi har inte varit sa mycket pa oppna forskolan den senaste tiden, da vi bara blev sjuka sa fort vi varit dar.
Dem sa pa forskolan att det ar naturligt att barn gor sa. Han ar bara 1.5 ar sa han har inte den forstaelsen an.
 Pa forskolan far barnen en tillsagelse och alla blir behandlade lika. Aven forklarar for barnet att man inte far gora sa, det kan gora ont pa barnet som blir dragen i eller att dem inte vill vara med. Ja, ni forstar sakert. Det verkar vara det basta sattet att handskas med sana situationer. Att bli arg och skrika pa Elliott och dra ivag honom i armen tror jag forstarker situationen. Fan det galler att tanka psykologiskt. Vilket som ar mest effektivt och som han kan forsta. Jag blir sjalv vansinnig om jag ser barn som slar andra barn och foraldrarna inte gar nagot. Men jag forsoker mitt allra basta. For han far absolut inte halla pa sa. Jag vill att han ska ha ogonkontakt och sta still nar jag forklarar for honom om han gor fel.
Det blev ett langt utlagg om detta. Men han maste kunna bête sig mot andra barn. Sen att han spelar allan och ar en vilding ar en helt annat sak. Om ni har nagra bra tips far ni garna dela med er :)
 
Idag var forsta gangen som jag lamnade honom en stund. Efter en snabb kram och vinkade av mig snabbt som ogat stack han ivag och lekte. Jag bestamde mig for att cykla hem och satte pa en maskin tvatt, plockade undan leksaker och baddade sangarna. Sant som jag brukade gora om morrnarna. Men nu har vi inte lika mycket tid att ligga och dra oss eller ata frukost i en timme. Nar jag kom tillbaka efter 20 minuter hade han inte saknat mig alls. Han blev jatteglad och kom och gav mig en kram och sen pinnande han ivag igen. Och det ar en himla befrielse att kanna. Pa mandag ska vi prova en timme. Jag har ingen press att skola in honom snabbt eftersom jag inte ska borja jobba. Sa vi kan ta det lugnt och ta dagarna som dem kommer. Han alskar hur som helst forskolan. Det blir nog bra detta! :) Jag far se till att ta lite bilder pa lilleman tills nasta vecka nar han leker pa forskolan.
 
Nu haller vi en efterlangtad helg. Ikvall blir det jag, mollo och popcorn. Imorgon ska vi ha filmkvall med Tanja. Pa sondag ska vi pa middag i Saxtorp. Varje gang vi kor till Saxtorp och Elliott borjar se traden antingen pa motorvagen eller om man kor genom Haljarp sager han "jaja, jaja, jaja" vilket ar Jerry (hunden). Han alskar jaja och ska alltid klappa och awwaawww sig med honom. Efter det ar det ner i bland mormors kastruller. Sa gor han hemma hos gammelmormor och morfar. Nar halsningsfraserna ar avklarade sa pinnar han ivag och ska laga mat.
 

Elliott i bland hogen av julklappar :)
Molle bolle busfro
Kom igen tjocka mamma.
 
 
 
 


Kommentarer
Sandra

Jag kör också det pedagogiska viset. Jag har gått en kurs med jobbet för ett par år sedan om att leda och föra. När Leia gör något fel så görjag, precis som du, säger först "Nej" för att hon ska sluta med vad hon gör. Ber henne sedan titta på mig då jag förklarar vad hon gjorde fel och varför man inte får göra så. Jag gör likadant med allt egentligen, jag talar om för henne vad som kommer att ske framöver (inom en direkt framtid) t.ex som att vi ska gå och byta blöja, att vi ska äta middag, att vi ska bada eller att vi ska gå och sova. Jag tror att det ger barnen en mental inställning innan det faktiskt händer. Ett annat FANTASTISKT tips jag fick på utbildningen var att när barnen börjar visa vilja och inte alls vill gå till dagis när man talar om för dom att vi ska gå dit är att ge dom ett val.

Faktumet är att vi ska till dagis. Men för att barnet ska få annat att tänka på och faktiskt acceptera att vi ska gå dit så kan man ge dom ett val. T.ex "När vi går till dagis idag, vill du bära din väska eller vill du bära din hjälm?"

Det funkar givetvis inte alltid, ibland är barn som dom är men jag har provat många gånger på andra kids som fattar vad jag säger lite bättre än Leia just nu och det har funkar utmärkt!

OPS, vad långt detta blev.

Svar: Tack for bra tips. Jag tror pa att man som foralder "tjanar" pa att forklara hur, varfor os.v for sitt barn istallet for att direkt skalla eller blir irriterad. Ibland ar det en provning och visst hander det att man tappar talamodet. Jag har ocksa last om "metoden" att inte ge barnen ett val nar det galler fragor. Utan man ger dem inget val: nu ater vi middag eller nu ska vi gora lite fika. Pa sa vi far barnen information om vad som kommer handa och kan vara delaktiga. Och oftast kanske man slipper besvarliga situationer dar barnet borjar braka och ej vill vara med. En sadan kurs hade varit kanon att ga pa :) Jag laser till och fran en bok fran Jesper Juuls "Min kompletta familj" eller vad den nu heter. Bra tips hur man hanterar att saga nej pa andra satt, hur man haller ihop familjen nar det kommer fler barn osv. :)
Julgrisen

2014-01-10 @ 13:04:26
URL: http://www.sandralindell.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julgrisen

Alla mina analyser!

RSS 2.0