Tiden som passerat

Nu javlar ar det dags att slanga in nagra rader. Jag vill sa garna kunna sitta och blicka tillbaka om sadar 4 ar och lasa om lillemans upptag, bus och allmanna framsteg. Och for att kunna gora det maste det ju sta nedskrivit. For mitt minne ar inte sa mycket att skryta med. Jag kommer typ ihag att det snart ar jul, men dar tar det ocksa slut.
 
Just nu ligger den lilla stinkbomben i sitt rum och ska sova middag. Uppkomsten av namnet kan ni ju gissa er till :) Jag sitter i soffan och vantar pa att han ska somna och mots av en besynnerlig odor. Det blev ett snabbt men stinkande blojbyte innan han atergick till att vila. Och ni som ev. tycker att det skulle vara opassande att skriva om bajs, krak, snor, fisar eller annat kroppsligt. Vanta bara. Nar ni val sitter dar med ert knyte sa finns den gransen inte langre. Ar det nagot foraldrar kan prata med vilken framlig som helst sa ar det om dessa ting. Utan problem. Haha.
 
Elliott kan numera stoltsera med ett (for mig) ganska digert ordforrad. Han kan saga: Mickey (favoriten, vi sager inte Musse Pigg utan Mickey Mouse), mamma, pappa, mormor, morfar (gissa er till deras lycka), lampa, buss, bappo (napp far skylla mig sjalv att jag skulle saga ett annat ord istallet for napp), ljus, macka, banan, Pippi (Langstrump) hast, boll och ibland tomte. Han ar en javel pa att upprepa ord, men utan att kanske veta deras betydelse. Men orden som ar ovan vet han vad det ar och kan peka ut dem om vi tillexempel ar i affaren eller ser en bild.
 
Som vantat ar han up to no good all the time. Han hittar alltid nagot han inte borde leka med och han ar snabb som en vessla. Fran nar han larde sig att ga sen sa overgick han till att springa. Igar nar jag kom hem fran Vala efter att Wictor och Rebecca Passat honom (sa jag i lugn och ro kunde gora mina arenden och lyssna pa hog musik i bilen) sa GLOMDE jag lasa dorren nar dem gick. Och vi bor pa andra vaningen med loftgang!!!!! Nar jag stod och packade upp kassen med mat tyckte jag det blev tyst. For tyst. Snabbt som fan ut i hallen och sag att ytterdorren var open. OOHHHH HERREGUD! Att ett hjarta kan borja banka i 190 pa bara en sekund.... Ute vid trappan star snubbo med sin skottkarra och ar i full fard med att kasta ner den for trappan. Jag rycker at mig ungen snabbt sa in i helvete och kan andas ut. Det ar en san radsla att man nastan borjar grata. Jag tackar min lycklig stjarna att han anda ar sa pass gammal att "vet" vad en trappa ar. Hade det hant i somras hade nog utgangen varit annorlunda. Jag var sa arg pa mig sjalv att skottkarran fick ligga dar nere pa marken och vandas.
 
Nar jag lag i sangen igar och skulle sova, kunde jag bara tank om. Tank om han fick for sig att ga ner. Tank om han hade "foljt" med skottkarran ner han han kastade den. Tank om han halkat. Usch!
 
Over till en lite roligare handelse som skedde tidigare i veckan:
 
Vi har alla kryddorna i en kokslada, som Elliott précis nar upp till. Och vi har manga kryddor. Jag alskar kryddor. Nog om det. Han brukar komma springade med en eller tva. Fast han inte far leka med dem. Jag brukar ta den ifran honom och saga nej, det leker vi inte med. Och visar honom att dem ska ligga i ladan. Men denna gangen satt han bakom koksbordet och tramsade sig i sina kastruller. Och sa far han fart pa sina ben, jag ser att han har en kryddburk i handen. Javla unge! Men nu ar locket av. Och sakta ser jag att innehallet ar ganska rodmorkt. Fan hoppas inte det ar chillipepparn tanker jag.
Men saklart var de det. Och han hade chillipeppar runt munnen. Amen vafan. Snabbt grabbar jag tag i honom och ska skolja munnen under vasken. Pa vagen dit sager han mmmm, mmmm. Som jag lart honom att gora nar det ar gott eller nar vi ater. Allt for att uppmuntra honom till att det ar gott att ata och att man ska forsoka prova allt.
Jag har aldrig provat att ata chilipeppar direkt ur burken. Men jag kan aldrig tanka mig att det ar gott ;) Han fick nog inte i sig mycket. Jag skoljde munnen och han fick dricka vatten. Ingen skada skedd. Tur att han ar van vid all sorts mat. Han har atit allt fran taco till currygryta med bade rod och gron curry. Dock mildare varianter som inte branner hal pa smaklokarna :)
 
Man kan tycka att man har standig koll pa sina barn, men denna ungen ar snabb! Allt gar pa en 10 dels ogonblick sa hittar han pa nagot.
Forra veckan kom jag pa honom att leka med toaborsten. Och inte vilken lek som helst. Ytterligare en rolig sak jag lart Mollo att saga ahhh efter att man druckit. Ni vet ahhh ljudet man gor nar man dricker en kall lask eller en kall ol. Vi har alltid toadorren stangd eftersom han garna kastar ner handdukar, pyjamaser, dvd filmer, majskrokar egentligen vad han far tag pa. Efter bljobyte eller nar vi gjort ett besok pa toaletten brukar han fa stanga dorren. Och sa gar vi ute i koket/vardagsrummet igen. Men inte denna gangen. Mollo lagger till manken och blir lurig. Han latsas stanga dorren och springer tillbaka nar jag kommit ur behorigt avstand. Snabbt in pa toaletten igen. Nar jag efter 5 sek undrar vart han tog vagen hor jag att han ar i det forbjudna omradet. Och jag mots av ahhhh. Jag vill egentligen inte veta om han drack vattnet som alltid samlas i koppen eller om han drack av borsten som droppat vatten. FYFAN! Ungen akte ner i vasken och blev skrubbad pa handerna och runt munnen.
 
Jjag har fatt hora att han ar lika busig som jag var nar jag var liten. Denna ungen maste nog kamma hem priset pa basta/varsta hyssen. Jag har flera ar att se fram emot av vad han ska hitta pa! I'll keep u up to date my fellow followers ;)
 
Nu har han somnat och jag ska passa pa att duscha och utfora det evinnerliga undanplocket av leksaker som ALDRIG tar slut. Dock har han lart sig att hjalpas at att plocka undan dem. Han ar en duktig kille!
Han ar aven en jakel pa att ata sjalv. Flera manaders traning av sjalvstandigt atande utan missoden har gett resultat. Allt som oftast brukade det bli kladdigt och det kravdes mer an ett ombyte av klader. Men nu kan han ata sjalv. Man far (saklart) halla ett oga pa nar han ar matt, da blir maten eller tallriken en maltavla att leka med. Han borjar garna kasta det runt sig eller vanda tallriken upp och ner med vad som ar kvar. Men man kan ju inte begara for mycket heller :)
 
Efter lunch ska vi ner pa stan och ga pa julmarknad. Forra aret bodde vi i London sa da missade vi allt med julmarknader. Vi gick pa den beromda i Hyde Park, Winter Wonderland. Men dar var cirka 5000 for mycket manniskor for att det skulle vara kul. Istallet gick vi rakt over gatan och drack afternoon te for typ 500 pix. Som hittat.
Och i eftermiddag ska Beckolini sitt myndighetskalas enligt den gamla tiden. Alltsa hon fyller 21.
 
Pa aterseende. Hall till godo med underbara bilder pa en underbar unge!
 
Jag kan ata pytt i panna sjalv mamma!
Ibland hamnar gurkan i haret.
Om man ater en bla cupcake kan det se ut sahar.
Tar tag i julpyntandet.
Inga mer pussar mamma, jag maste baka pepparkakor.
Jag-har-précis-slangt-kastrullen-i-golvet-mamma-far-inte-skalla-pa-mig blicken.
Kokar stensoppa i Karlslundsparken
 
 


Kommentarer
mormor

Livet är i full fart.

2013-12-04 @ 18:37:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julgrisen

Alla mina analyser!

RSS 2.0