Mat och annat matigt

Hoppas att min fina groda far sova gott inatt. Igar natt var han vaken konstant, i princip varannan timme. Jag holl pa att ga bananas. Jag kan inte pasta att jag ar speciellt trott just nu. Och har inte varit det under dagen heller. Sa det ar val skont, men det ar synd om min lilleman. For han behover sova. Han har blivit jatteforkyld. Ja, det var val en tidsfraga innan jag smittat ner honom.
Han sover gott i sangen nu, fortfarande i var. Jag provade att lagga honom i sin egen igar. Det gick inget vidare om man sager sa. Jag later det vara sa lange. Han maste kanna sig lugnare och avslappnad eller vad man ska saga.

En sak i taget. Nu far jag fokusera pa hans mat. Lakaren sa att det var battre jag introducerade gluten i groten (han har fatt gluten, laktos och mjolkfri grot innan). Om han nu mot formodan skulle fa allergi mot det, sa visar det inte sig forran han ar i skolaldern. Och nar den nya groten star pa menyn till 100%, sa far vi se vad jag bestamt mig for ang. ammningen.
Lilleman fick ata fisk idag for forsta gangen. Jattegott tyckte han. Han fick kottfars i forra veckan under ett par dagar, det var inte lika poppis.
Jag tankte faktiskt skriva ner receptet (kul for framtiden, kanske inte sa kul for er :)

2 normalstora morotter
1 potatis
1 bit palsternacka
1 bit kalrot
3-4 buketter broccoli
(Och vad man har hemma majs, artor, andra rotfruker, frysta gronsaker osv.)

Kokar och mixar sedan allt med lite smor eller olja och 2-3 msk av kokvattnet. Just nu provar jag "krydda" med persilja, som jag tycker passar bra till. Jag varierar mellan gronsakspuren. Ibland bara 1-2 sorter, ibland desto fler. Sa att han ska fa prova lite olika smaker och konsistenser. Har aven provat ha i en pytteliten pressad vitlok.

1 bit fisk 100 gram tror jag
1 liten bit lok (garna nagon med mild smak chalottenlok)

Kokar upp vatten och finhackad chalottenlok. I med fisken i 5-10 (tills den blir helt vit). Silar av och sparar 2-3 msk av koket. Mixar fisk, lokbitarna, 2 msk av gronsakspuren (for mer matig konsistens) och lite smor/olja. Kryddar med lite persilja och sa klart.

Lilleman ger mammas goda fisk 5 kladdiga sma navar av 5 mojliga. Kottfarsen far bara 2 kladdiga navar av 5. Mest for att inte gora mig ledsen sa han :)
Jag och mamma fick aka till coop och handla ny mat idag. Jag handlade igar, hur typiskt ar inte det. Det som jag handlade igar som jag numera inte kan ata fick mamma. Sojamjolk, sojasmor och mer sojatrams blev istallet inhandlat idag. Och jag kopte aven makrill och massa lax. Det var aven en sak lakaren rekomenderade. Fet fisk som ar rik pa omega 3 (ar det val?)


Kommentarer
Mormor

Du är duktig mor Josse.

2013-02-18 @ 22:03:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julgrisen

Alla mina analyser!

RSS 2.0