Det dar med jobb

Jag sitter med laptopen i sangen och soker jobb. Inte till mig, utan till Robert. Jobbet han fick for nagra veckor sen rann i princip ut i sanden. Han blev lovad saker hit och dit, saker som aldrig blev av. Han fick inte tillgang till dator, kreditkort osv. For att kunna starta pa riktigt. Och da borjade vi bli misstanksamma att nagot var lurt. Hans chef var i princip omojlig att fa tag i. Skickade ett kort mejl pa kvallen och bad om ursakt att han ej kunnat svara i telefon, han hade varit extremt upptagen. Men inget samtal kom dagen efter, eller dagen efter det. Bara massa logner och till slut fick han nog.
Efter manga obesvarade samtal och email fick han ett sketet mejl dar han bad om ursakt for allt och sa att tyvarr gick en invetstering inte som han hade tankt sig och kunde darfor inte ha kvar Robert??!!  Allt var ren javla bullshit. Vilken ynkrygg. Man har val stake nog att i alla fall ringa. Man kan diskutera fram och tillbaka vad som egentligen hande, men det hjalper inte i dagslaget. Javla trakigt nar folk ar oseriosa och slosar ens tid. Han ar skyldig Robert nastan 3 veckors lon och en manadsuppsagningstids betalning. Vi far val se vad som hander. Jag hade latt kunnat strypa fanskapet i ren ilska.
 
Det satte oss pa pottekanten. Och bidrog med mer problem an vi vill ha. Robert har varit pa ett par intervjuer och ska pa en idag. Hoppas att det leder till nagot. Men allra bast vore om han kunde fa jobb har hemma. Verkar anda finnas en hel del jobb dar det talas engelska. En del i Kopenhamn och aven nagra i Helsingborg och Lund. Jag har samlat ihop en del till honom som han ska soka. Vissa verkar riktigt bra :)  
 
Elliott kommer att fa en klar fordel med att bli tvasprakig. Den engelskan man lar sig i skolan racker en bit pa vagen, men man glommer mycket och eftersom man inte pratar spraket regelbundet sa tappar man mycket av grammatiken. I borjan nar jag traffade Robert pratade jag ganska kass engelska om jag far saga det sjalv. Klart att jag kunde prata och gora mig forstadd, men grammatiken var uppat vaggarna och jag fann inte ratt ord ganska ofta. Idag pratar jag flytande, vissa ord jag inte vet far ratt pa ibland. Men sa ar det ju med svenskan ocksa. Stavningen ar kanske lite svar att fa till ibland. Ibland kommer jag inte pa nagot ord pa svenska, utan bara det engelska. Det ar faktiskt ganska markligt :)
Nar vi ar nagonstans i affaren till exempel, ar det sa kul nar Robert pratar med nagon i personal och dem stakar och svamlar och blir roda i huvudet for att dem inte far ratt pa det. Stackarna :)
 
Idag ska vi till BVC for 8 manaderskontroll. Har lite fragor jag behover svar pa. Eller kanske mer tips pa hur och vad jag ska gora. Och sa kul att se hur mycket han vager och hur mycket han vaxt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julgrisen

Alla mina analyser!

RSS 2.0